E-learning rendszer

Milyen funkciókat nyújt egy jól konfigurált e-learning rendszer? Az alábbiakban bemutatjuk, hogy a több, mint 40, Onlearn által támogatott rendszerbevezetés során milyen lehetőségeket és megoldásokat azonosítottunk.

A bevezetésre kerülő e-learning rendszer kialakítása során először a keretrendszer formai elemeit, arculatát alakítjuk ki Partnerünk elképzelései alapján, amelyben professzionális grafikai programok kezelésében és a modern online megjelenésben jártas kollégáink segítik majd a közös munkát.

Projektjeink során kiemelten szem előtt tartjuk, hogy a fejlesztések eredményeképpen egy olyan rendszert hozzunk létre, amely nem csak külalakjában felel meg maximálisan a felhasználók elvárásainak, hanem olyan kezelőfelületeket biztosít, amelynek használata egyszerűen, mélyebb informatikai ismeretek nélkül is könnyedén elsajátítható, a rendszer felhasználóinak minden (tanuló, tutor, adminisztrátor stb.) szintjén.

E-learning rendszer funkciók

Tudás- és tartalommegosztás

Egy e-learning rendszer számos lehetőséget nyújt az egyszerűbb pl. pdf vagy ppt alapú tartalmak megosztására, tudástárakba történő rendezésére. A felületekre jellemzően egyszerű, húzd és vidd típusú megoldással könnyedén tölthetünk fel tartalmakat. Az egyszerűbb tartalmak mellett a komplex és szabványos e-learning tananyagok lejátszása pedig ugyancsak fontos, és alapvető funkció. Ez utóbbi anyagok esetében a szabványoknak köszönhetően a tartalmakból visszajelzések (pl. pontszám), információk és eredmények (pl. teljesítettség) is érkezhet a rendszerek felé.

Sokszínű kommunikáció

Egy LMS (pl. Moodle) számos lehetőséget biztosít a képzések információterjesztési feladataival kapcsolatosan. A kurzusok felülete önmagukban is alkalmasak lehetnek a jól lehatárolt célközönség számára fontos információk átadására, de emellett modulárisan is több megoldási támogatja az információk gyors célba juttatását és a kommunikáció hatékony működését. Ilyen lehetőségek az alábbiak:

  • Belső üzenetküldés: a rendszer lehetőséget biztosít az egyes csoportokon belül a tutorok/oktatók számára, hogy értesítést küldjenek a résztvevők számára, valamint megoldott az egymás közötti üzenetküldés lehetősége is mind a tanulók, mind a referensek között.
  • Fórumok: a keretrendszer korlátlan számú fórum létrehozására is lehetőséget biztosít, amelyen keresztül a referensek ugyancsak átadhatnak speciális szakmai információkat, de a tanulóknak is lehetőségük van egymással kommunikálni. A modul a hagyományos fórumozás elvével működik: a résztvevők hozzászólásai egymást követik.
  • Csevegés: a chat modul segítségével a referenseknek lehetőségük nyílik online fogadóórák, akár előre meghatározott időpontban történő megnyitására, amikor a hagyományos csevegés működési elve alapján kommunikálhatnak a résztvevőkkel.
  • Wiki: a modul segítségével komoly tudásbázis építhető fel, amely a wikik filozófiája mentén szerkeszthetők, akár a részvevők által is, moderált keretek között.

Tanulás digitális eszközökkel

Egy jól konfigurált e-learning rendszer rendkívül széles palettán kínál eszközöket az oktatók, trénerek számára, hogy hozzájáruljanak egy képzés céljaihoz. Ilyen lehet többek között a feladatok beadása, a peer-review típusú közösségi tanulási funkciók vagy olyan adatbázisok felépítése amelyek összefüggéseiben mutatják be az átadni kívánt tudást. Az alapfunkciók mellett pedig szinte bármilyen egyedi folyamat is hozzákapcsolható a rendszerekhez.

Az Onlearn által bevezetett LMS-ek, legyen szó Moodle, Ilias vagy egyéb rendszerekről, mind kezeli a SCORM szabványt. Így a modern  tananyagfejlesztő szoftverekkel készített tananyagok betöltése és lejátszása azonnal megvalósítható. Emellett számos esetben konfiguráljuk pl. a Moodle beépített tananyagszerkesztőjét a Lecke modult is.

Érdekel egy jó LMS?

Vizsgáztatás, tudásmérés

Az ismeretátadás egyik kiemelt része az elsajátított anyagok ellenőrzése, és visszajelzés küldése a felhasználónak tudásukról. Egy jól összeállított felmérés rengeteget információt ad arról, hogy a felhasználók mennyire értették és tanulták meg az anyagot, vannak-e félreértések. A Moodle teszt modulja rengeteg opcióval rendelkezik, rendkívül rugalmasan lehet vele, szinte minden igényt kielégítően vizsgáztatási alkalmakat készíteni. A rendszer lehetőséget ad a vizsgák és a kérdések verziójának nyomon követésére a megfelelő paraméterezés mentén, illetve az automatikus vizsgaértékelésre.

A felhasználók az alábbi zárt kérdésekre válaszolhatnak: feleletválasztós, igaz/hamis, számjegyes, esszé, párosító, sorba rendező. Ezeket a rendszer kérdésbankokban rögzíti, amelyekből véletlenszerűen is lehetőség van vizsgasorokat összeállítani, de akár fixen meghatározott sorokat is összeállíthatunk. A vizsgázást egyfelől biztonságos vizsgaablak beállításával, illetve a kérdések/válaszok összekeverésével valamint az elérhetőségének beállításaival és határidők, időzítés kezelésével paraméterezhető. A teszt modulban szabályozható a kései leadások kezelési szabályai is pl. azonnali leadás, válaszok elmentése stb. A rendszer lehetőséget biztosít az egyes modulok pl. teszt- és tananyagfuttatás igény szerinti párhuzamos kezelésére vagy tiltására is.

Az általunk biztosított megoldás keretén belül átadásra kerül egy megoldás, amely segítségével egy előre meghatározott formátumban felkészített Excel munkafüzet alapján a vizsgakérdések tömegesen betölthetőek a rendszerbe.

Kapcsolódó – opcionális – egyedi fejlesztés lehetőségek: a vizsgákra történő jelentkeztetés és férőhelyek számának kezelését, illetve a kérdésenkénti időkorlát beállításának lehetőségét is egyedei megoldással implementáljuk a rendszerbe, amennyiben szükséges.

E-learning rendszer

E-learning rendszer továbbfejlesztési lehetőségek

Az LMS-ek alapfunkciói szinte minden képzési szituációt lefednek. Azonban az elmúlt években találkoztunk olyan jellemző kérésekkel, amelyek egyfelől általánosak másfelől viszont egyediek, és éppen ezért nem jellező, hogy keretrendszerek alapfunkciói közé sorolhatók. A lentiek mellett számos egyéb hasznos megoldással továbbfejleszthető az e-learning rendszer a későbbiek során, de a teljesség igénye nélkül az alábbi lehetőségeket látjuk még Partnereink számára érdekesnek:

Hogy tudom értesíteni a tanulókat?

Számos LMS bevezetésünk során találkoztunk azzal a természetes igénnyel, hogy a rendszer értesítse és ezáltal motiválja a tanulókat bizonyos események során. Ilyen lehet pl. lejáró munka- és tűzvédelmi képzés vagy értékesítési licenc, amelyet évről-évre szükséges megújítani. Egy jól paraméterezhető értesítési rendszer komplex megoldást tud nyújtani Partnereink számára, hogy a különböző szokásoknak megfelelően tudja értesíteni és motiválni munkavállalóit.

Milyen adatok, riportok nyerhetők ki a rendszerből?

Az LMS minden felhasználói kattintást, tevékenységet rögzít. A megoldás teljesen egyedi riportok generálását biztosítja akár gombnyomásra a rendszer adminisztrátorai számára. Ez nem csak az egyes funkciók/tananyagok használatáról adhat információkat, hanem az egyes felhasználók vagy csoportok rendszerhasználatát is elemezhetővé teszi.

Milyen oklevél vagy tanusítvány nyomtatási lehetőségek implementálhatók?

Az e-learning rendszer egyedi fejlesztésével előre meghatározott kinézettel (arculati és tartalmi elemek) biztosít oklevél-nyomtatást a résztvevőknek. A pdf formátumban letölthető vagy nyomtatóra küldhető oklevél igény szerint automatikusan generálható és küldhető azoknak a résztvevőknek, akik teljesítik a szükséges feltételeket. A képzések során igen hasznos kiegészítő megoldás lehet az adminisztrációs terhek csökkentésére.

Képessé tehető a rendszer a jelenlét rögzítésére?

Igen! Egy segédprogram segítségével könnyen generálható jelenléti ív egy adott kurzus résztvevőiről, így az ívek aláírása előtt csupán a kinyomtatni szükséges az automatikusan generálható dokumentumot.

Érdekel egy jó LMS? Írj nekünk!

Név*

E-mail cím*

Telefonszám

Üzenet